Tα πειράματα “συμμόρφωσης” του Asch, ήταν μία σειρά μελετών που δημοσιεύτηκαν τη δεκαετία του 1950, επιδεικνύοντας την δύναμη της συμμόρφωσης στις ομάδες-μάζες. Γνωστό και ως το “Παράδειγμα του Ας”. Στα πειράματα υπό τον Σολομώντα Ας, ζητούνταν από μία ομάδα να πάρει μέρος σε ένα δήθεν οπτικό τεστ. Στην πραγματικότητα, όλοι οι συμμετέχοντες πλην ενός ήταν συνεργάτες του ερευνητή, και το αντικείμενο της μελέτης ήταν το πως αυτός ο ένας θα αντιδρούσε στην συμπεριφορά των συννενοημένων συμμετεχόντων.
Στις παρούσες παραλλαγές γίνεται αναφορά και στο κατά πόσο επηρεάζεται η συμπεριφορά του υποκειμένου από τους παράγοντες της ύπαρξης συνεταίρου ή δυνατότητας ανώνυμης έκφρασης.
Το πείραμα του ασανσέρ!
Το 1962, η δημοσιογραφική ομάδα του Candid Camera στις ΗΠΑ, σκέφτηκε να σκαρώσει μια φάρσα, που κάλλιστα θα μπορούσε να είναι πείραμα κοινωνικής ψυχολογίας. Σε ένα ασανσέρ τοποθετούνταν συνεργάτες της εκπομπής οι οποίοι, σύμφωνα με το σενάριο, μόλις έβλεπαν να μπαίνει ένα ανυποψίαστο θύμα έπαιρναν όλοι μαζί την ίδια στάση. Συνήθως κοιτούσαν με την πλάτη γυρισμένη στην πόρτα του ανελκυστήρα. Είναι εκπληκτικό πως το θύμα της φάρσας, χωρίς κανένα προφανή λόγο, έπαιρνε και αυτό τη θέση που είχαν οι συνεπιβάτες του. Στο βίντεο που ακολουθεί, φαίνεται ξεκάθαρα η πίεση που μπορεί να ασκήσει στο άτομο η ομαδική συμπεριφορά, αναγκάζοντάς το να συμμορφωθεί με τους κανόνες της ομάδας.
Αυτού του είδους η συμπεριφορά που αναπτύσσει το άτομο, είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσει για να διατηρήσει τη θέση του στο σύνολο το οποίο βρίσκεται. Ο άνθρωπος είναι κοινωνικό ον και φοβάται την απόρριψη. Είναι μια ενστικτώδης ενέργεια που είναι άμεσα συναρτημένη με την επιβίωση. Αυτό βέβαια το ξέρουν πάρα πολύ καλά οι διαφημιστές, οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης, οι πολιτικοί. Η θυσία της λογικής έναντι της αποδοχής, είναι ένα όπλο το οποίο επιτρέπει την κατεύθυνση ολόκληρου του συνόλου σε τάσεις και αποφάσεις που πολλές φορές αντιβαίνουν τη λογική και είναι εις βάρος όλων μας. Ας μη ξεχνάμε πως σήμερα η ενημέρωση αλλά και το κοινωνικό στάτους του καθ’ενός από εμάς καθορίζεται και επιβάλλεται κατά κύριο λόγω από τα ΜΜΕ και ιδιαίτερα από την τηλεόραση και το διαδίκτυο. Σε αυτή τη διαδικασία ο καθένας είναι μόνος του και μοιραία επηρεάζεται η κρίση και η λογική του. Ρίξτε μια ματιά γύρω σας αλλά και στον καθρέφτη και θα το διαπιστώσετε και οι ίδιοι…
Αν σας άρεσε το θέμα προωθήστε το στους φίλους σας για να τους ενημερώσετε
Πόσο χρήσιμο ήταν αυτό το άρθρο;
Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!
Μέση βαθμολογία 5 / 5. Ψήφισαν: 2